דילוג לתוכן הראשי

דרכים יצירתיות ללמוד בבית ובחוץ 😜

לפני מספר שבועות, חברה סיפרה לי שהבן שלה עמוס בשיעורי בית ובמקביל צריך להתכונן למבחן.
היא ביקשה רעיונות על דרכים ללמוד בבית בצורה שונה כך שלא ירגיש עומס וסבל..

אז חשבתי ומצאתי כמה רעיונות, חשוב לי לציין לפני.. כמו בכל דבר שאנו מגיעים מוכנים ומאורגנים למשימה רוב הסיכויים שנצליח לבצע אותה.
 לפני שאנחנו מתחילים בתיכנון למידה או הוראה צריך לארגן את הציוד המתאים כולל עפרונות וכדומה, להכין טבלאות ורשימות מעקב (לי זה מאוד עוזר).

ובכן, הינה הרעיונות שנתתי לה -


1. חלוקת החומר: למשל טקסט עם שאלות אחרי שעונים בצורה יסודית. (תשובה מלאה ומיטבית, כתובה בצורה תקנית לפי כללי הכתיבה) על 2-3 שאלות מצלצלים בפעמון עושים הפסקה של 5 דקות וחוזרים לעוד 3 שאלות.
2. מכינים רשימת מעקב למשימות ומסמנים v אחרי כל משימה.
3. במקום לכתוב תשובות על דף אפשר להקליד ישירות את התשובות למחשב, לכתוב על פתקיות ממו צבעוניות ולהדביק על חלון, לכתוב על לוח מחיק (ולצלם את התשובות בפלאפון), להקליד את התשובות בוואצפ של אחד ההורים ולשלוח לסבתא או כל מי שקרוב.
4. אחרי שענה מספר תשובות בכתב ניתן לענות בעל פה ולהקליט את עצמו, אפשר להקליט בסגנונות קול, למשל: קול כועס,  קול ילדותי, קול מבוגר, בלחש ועוד.. (התלמידים שלי ממש אוהבים שאני נותנת להם להקריא בסגנונות קול).
5. ניתן לענות על כל 3 שאלות ולאכול פרי אהוב או משהו מתוק כמובן במינון סביר.. בייגלה אחד קטן או פופקורן לפי מספר השאלות.
6. אפשר להכין טבלה ולהחליט שבין 2-3 שאלות/ תרגילים משנים את המיקום בבית.. ואז אחרי מסמנים בטבלה v.
7. ‏אפשר לתכנן את הלמידה ב"תחנות" להכין טבלה של אזורים בבית ולחלק לכל אזור משימות.
סלון: חוברת שפה עמוד 15 שאלות 1-3
מטבח: חוברת שפה עמוד 15 שאלות 4-6
במיטה של אמא ואבא: מתרגלים מילים להכתבה באנגלית..

מקומות שאפשר להכין בהם שיעורים ועבודות:
-  ליד שולחן עם כיסא.
- לשבת על שולחן גבוה/נמוך.
- בשכיבה על הרצפה.
- להכין אוהל ולשבת בתוכו.
- בחדר ארונות.
- על המיטה של אמא ואבא.
- על המיטה של הילד.
- בתוך המקלחת כמובן שהיא יבשה.
- מסדרון מחוץ לבית ובתוך הבית.
- לובי הבניין.
- דשא מחוץ לבית.
- מרפסת.
- ‏ישיבה על פוף. 


יש לי חשק ללמוד בבית משהו חדש 😜

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מה בילקוט לילדי הגן של ליאורי שלי 😊

ביום בהיר אחד ליאורי ביקשה שאבוא לעשות פעילות בגן (אחרי פעילות שאחד מהורי הגן עשה). מי אני שאסרב לילדה המהממת שלי ולבקשתה המרגשת. אז ישבנו וחשבנו יחד מה יכול להתאים והגענו להחלטה שנעשה פעילות לכיתה א' משתי סיבות: האחת, ליאורי וחברי הגן עולים לכיתה א'. השנייה, אני מורה. הפעילות: סיפרתי סיפור ששדרגתי  (בהשראה של סיפור דומה שכתבה עדנה משה) עבור הפעילות ותוך כדי הסיפור ליאורי הציגה את הפריטים מתוך הילקוט שלה לכיתה א' (סבתא שלה כבר קנתה לה ❤). הסיפור כפי שסופר לילדים: ילדים יקרים, אני רוצה לספר לכם על ילדה בשם זהר. זהר היתה ילדה מקסימה וחכמה, בת שש וחצי והיא עלתה לכיתה א' כמוכם. היא אהבה לשחות, לשחק, לשמוע סיפורים ולאכול ממתקים. בסוף השנה בגן, זהר אספה את כל היצירות שלה מהמגירה,  נפרדה מפינות הגן האהובות עליה - פינת הסיפריה ופינת משק הבית, נפרדה מהחברים ונתנה חיבוק לגננת ולסייעת. בחופש זהר נסעה עם סבתא ברכבת לחיפה ועם סבא הלכה לבריכה, טיילה וכייפה. יום אחד אמרה אמא לזהר: "זהר עוד שבועיים מתחילה שנת הלימודים צריך לסדר ולארגן את הילקוט". זהר היתה עסוק...

כל אחד הוא פלא - ר"ג' פלאסיו

קראתי היום לילדים את גרסת הספר "פלא"  של המחברת ר"ג' פלאסיו. הספר פוקח לילדים את עיניהם להביט בשונה כאדם מיוחד ופלאי. הקריאה הציפה ברגשות של הזדהות וחמלה את הקטנטנים וזה ממש ריגש אותי. שוחחנו בכיתה על מה הרגיש אוגי (הדמות הראשית) מה לא בסדר בילדים שצוחקים עליו, כיצד דייזי - הכלבה שלו מגיבה לחוויות שלו.  נהניתי לקרוא לילדים את הספר, לראות אותם מבינים את הקושי של הילד ומה שונה בו ומיוחד בו.  אני חושבת שהספר הזה צריך להיקרא בכל כיתה ובית. לפעמים אנו שוכחים שבכל אחד מאיתנו יש פלא אמיתי, פשוט צריך להביט אחרת בצורה חיובית יותר על השונות ואז לקבל אותה. הפעילות סביב הספר: כל ילד בחר ליצור את הפלא שבו כדיוקן עצמי:  "אם תביטו בעולם בעין טובה, תמיד תגלו פלא" ר"ג' פלאסיו. חומרים - פלא

אספני המילים :)

פעילות מעשירה סביב הספר "אספן המילים" שכתב  רינולדס פיטר. הפעילות היתה עבור תלמידי כיתה א' המתוקים שלי אבל ניתן להתאים את הפעילויות גם לכיתות ב'-ג'.  המטרות שהצבתי בפניי: הגדלת אוצר המילים, עידוד חשיבה למיון והכללה, תרגול כתיבה ועבודה על שגיאות כתיב. קראנו את הספר ושוחחנו על אוספים שונים. כל ילד שיתף באוספים שהוא מכיר או ששייכים לו. לאחר מכן, על כל קבוצה הנחתי בריסטול עם כותרת מילים לפי נושא. הילדים באופן חופשי עברו בין הקבוצות, כתבו וציירו מילים לפי נושאים. למשל: מילים של משפחה - אבא, בית, דודה וכו' מילים של בית ספר - מורה, כיתה, קלמר וכו' בנוסף, בפינת הכתיבה הונחה תיבת מילים (שאורי התלמיד השקדן והמתוק שלי הכין) ובה הילדים שמים פתקיות עם מילים הקשורות לנושאים הכתובים על הקיר ובכל הפסקה תורנים מתחלפים מרוקנים את התיבה וממיינים לפי הנושאים. אפשרויות לעבודה עם הספר: • עבודה על שגיאות הכתיב -  אני נותנת נושא  למילים עם "חוקיות" כמו למשל: טבע - כותבים עם האות ע' (עץ, עלים וכו') ומילים של משפחה עם האות...