דילוג לתוכן הראשי

יום השואה - גבורה, חסידי אומות עולם, אנה פרנק וחנות הגלידה של פרנצ'סקו טירלי

יום השואה לתלמידים הצעירים שבכיתה ב'.
ניתן לראות שבכיתה ב' הילדים הסקרנים כמהים לשמוע סיפורים ולדעת קצת יותר על ההסטוריה שלנו.
בשנה שעברה לימדתי אותם על יום השואה דרך הסיפור "המגירה השלישית של סבא" ובעזרת אמצעי המחשה.
השנה סיפרתי להם קצת יותר כמובן בחומר המותאם לגילם, את הנושא טפטפתי במהלך השבוע, ברגישות רבה ובעזרת ספרות יפה. 

התחלנו את נושא השואה והגבורה - 

- ראינו סרטון בריינפופ ודילגתי על נושא מחנות ההשמדה. במהלך השיעור הדגשתי שהשואה התרחשה כאשר לא היתה לנו מדינה, והרבה בזכות השואה יש לנו מדינה. 

כיום שואה (ליהודים) לא יכולה להתקיים כי יש לנו את הארץ שלנו, ארץ ישראל. 
עשיתי השוואה בין סיפור השואה לסיפור יציאת מיצרים. בעיקר שמתי דגש על גבורה.

כתבנו במחברת על יום השואה, הכרנו מושגים כמו: גטו, אנטישמיות וחסידי אומות עולם.
‏קראנו בחוברת שפה (מילה טובה) את השיר "שם פרח" וענינו על שאלות.
ישבנו במעגל וקראנו סיפור "מה קרה בשואה? סיפור בחרוזים לילדים הרוצים לדעת". נכתב על ידי בת שבע דגן.


- אנה פרנק: אמרתי להם שיש לי דמות חדשה להכיר להם בשם אנה פרנק.
צפינו בסרטון על אנה פרנק והילדים היו מרותקים, שאלו שאלות וביקשו לדעת עוד. ראיתי את הקטנים האלה והתרגשתי לראות את הרצון לגלות עוד על החיים וללמוד. 
הצגתי דוגמאות של היומן שלה וסיפרתי להם שביקרתי במוזיאון שלה הנמצא באמסטרדם. לאחר השיח המרתק.
סיכמנו ביחד על הלוח את קורות חייה של אנה פרנק, כתבתי על הלוח מה שהילדים אמרו. 
לבסוף נתתי להם לבחור משימה אחת מתוך שתיים. רוב הילדים ביקשו לבצע את שתי המשימות ואני בהחלט שמחתי ולא עצרתי אותם 😉 
הינה הסיכום המקסים שהילדים חיברו והמשימות:



- למדנו את המושג "חסידי אומות עולם" ויום אחרי הילדים חזרו עם שמות וסיפורים על חסידי אומות עולם. ראיתי כיצד הילדים מביעים סקרנות ושואלים אחד את השני שאלות על השמות שהביאו איתם.

קראתי להם את הספר המהמם: חנות הגלידה של פרנצ'סקו טירלי שכתבה: תמר מאיר.
מצרפת את הפעילות ותוצרי הילדים:
















פרקים מיומנה של אנה פרנק שהילדים חיברו מדמיונם:







תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כל אחד הוא פלא - ר"ג' פלאסיו

קראתי היום לילדים את גרסת הספר "פלא"  של המחברת ר"ג' פלאסיו. הספר פוקח לילדים את עיניהם להביט בשונה כאדם מיוחד ופלאי. הקריאה הציפה ברגשות של הזדהות וחמלה את הקטנטנים וזה ממש ריגש אותי. שוחחנו בכיתה על מה הרגיש אוגי (הדמות הראשית) מה לא בסדר בילדים שצוחקים עליו, כיצד דייזי - הכלבה שלו מגיבה לחוויות שלו.  נהניתי לקרוא לילדים את הספר, לראות אותם מבינים את הקושי של הילד ומה שונה בו ומיוחד בו.  אני חושבת שהספר הזה צריך להיקרא בכל כיתה ובית. לפעמים אנו שוכחים שבכל אחד מאיתנו יש פלא אמיתי, פשוט צריך להביט אחרת בצורה חיובית יותר על השונות ואז לקבל אותה. הפעילות סביב הספר: כל ילד בחר ליצור את הפלא שבו כדיוקן עצמי:  "אם תביטו בעולם בעין טובה, תמיד תגלו פלא" ר"ג' פלאסיו. חומרים - פלא

מה בילקוט לילדי הגן של ליאורי שלי 😊

ביום בהיר אחד ליאורי ביקשה שאבוא לעשות פעילות בגן (אחרי פעילות שאחד מהורי הגן עשה). מי אני שאסרב לילדה המהממת שלי ולבקשתה המרגשת. אז ישבנו וחשבנו יחד מה יכול להתאים והגענו להחלטה שנעשה פעילות לכיתה א' משתי סיבות: האחת, ליאורי וחברי הגן עולים לכיתה א'. השנייה, אני מורה. הפעילות: סיפרתי סיפור ששדרגתי  (בהשראה של סיפור דומה שכתבה עדנה משה) עבור הפעילות ותוך כדי הסיפור ליאורי הציגה את הפריטים מתוך הילקוט שלה לכיתה א' (סבתא שלה כבר קנתה לה ❤). הסיפור כפי שסופר לילדים: ילדים יקרים, אני רוצה לספר לכם על ילדה בשם זהר. זהר היתה ילדה מקסימה וחכמה, בת שש וחצי והיא עלתה לכיתה א' כמוכם. היא אהבה לשחות, לשחק, לשמוע סיפורים ולאכול ממתקים. בסוף השנה בגן, זהר אספה את כל היצירות שלה מהמגירה,  נפרדה מפינות הגן האהובות עליה - פינת הסיפריה ופינת משק הבית, נפרדה מהחברים ונתנה חיבוק לגננת ולסייעת. בחופש זהר נסעה עם סבתא ברכבת לחיפה ועם סבא הלכה לבריכה, טיילה וכייפה. יום אחד אמרה אמא לזהר: "זהר עוד שבועיים מתחילה שנת הלימודים צריך לסדר ולארגן את הילקוט". זהר היתה עסוק...

אספני המילים :)

פעילות מעשירה סביב הספר "אספן המילים" שכתב  רינולדס פיטר. הפעילות היתה עבור תלמידי כיתה א' המתוקים שלי אבל ניתן להתאים את הפעילויות גם לכיתות ב'-ג'.  המטרות שהצבתי בפניי: הגדלת אוצר המילים, עידוד חשיבה למיון והכללה, תרגול כתיבה ועבודה על שגיאות כתיב. קראנו את הספר ושוחחנו על אוספים שונים. כל ילד שיתף באוספים שהוא מכיר או ששייכים לו. לאחר מכן, על כל קבוצה הנחתי בריסטול עם כותרת מילים לפי נושא. הילדים באופן חופשי עברו בין הקבוצות, כתבו וציירו מילים לפי נושאים. למשל: מילים של משפחה - אבא, בית, דודה וכו' מילים של בית ספר - מורה, כיתה, קלמר וכו' בנוסף, בפינת הכתיבה הונחה תיבת מילים (שאורי התלמיד השקדן והמתוק שלי הכין) ובה הילדים שמים פתקיות עם מילים הקשורות לנושאים הכתובים על הקיר ובכל הפסקה תורנים מתחלפים מרוקנים את התיבה וממיינים לפי הנושאים. אפשרויות לעבודה עם הספר: • עבודה על שגיאות הכתיב -  אני נותנת נושא  למילים עם "חוקיות" כמו למשל: טבע - כותבים עם האות ע' (עץ, עלים וכו') ומילים של משפחה עם האות...